6 juli 2023

Proef openbaar bankinformatiepunt

Proef openbaar bankinformatiepunt in Gemert

Vanaf 13 juni 2023 is er in Gemert bij het Hof van Nazareth 53 drie maanden een openbaar bankinformatiepunt. U kunt daar terecht met vragen over dagelijkse betaal- en bankzaken. Het bankinformatiepunt is voor mensen die hulp kunnen gebruiken bij de digitale dienstverlening van banken. Het is een initiatief van ABN AMRO, ING en Rabobank in samenwerking met Gehandicaptenvereniging Houvast en de KBO in Gemert-Bakel. Het bankinformatiepunt is tot 14 september open op dinsdagen en donderdagen tussen 14.00 en 16.00 uur. U kunt zonder afspraak binnenlopen.
Het bankinformatiepunt is onderdeel van een landelijke proef van de drie grootbanken in een tiental gemeenten door het hele land. Het bankinformatiepunt beantwoordt algemene vragen, geeft uitleg over betalen en andere bankzaken en helpt u om de juiste informatie te vinden. U kunt er geen persoonlijke en vertrouwelijke bankzaken regelen, zoals betalingen uitvoeren, een lening afsluiten of een spaarrekening openen. Als dat nodig is, brengt het bankinformatiepunt u in contact met iemand van uw eigen bank die u wél kan begeleiden bij persoonlijke en vertrouwelijke bankzaken.
Na afloop van de proef met bankinformatiepunten worden de ervaringen verzameld en geëvalueerd. Vervolgens wordt gekeken of het bankinformatiepunt in Gemert wordt voortgezet, en zo ja, in welke vorm.
Deze proef maakt deel uit van het programma ‘Toegankelijk Bankieren’ van banken, Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken, bedoeld om betalen en bankieren toegankelijker te maken voor mensen die de snelle digitalisering niet kunnen bijbenen. Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank is namelijk gebleken dat zo’n 2,6 miljoen Nederlanders niet helemaal zelfstandig hun bankzaken digitaal kunnen regelen, om uiteenlopende redenen. Daarom hebben de Nederlandse banken in januari in een gezamenlijke verklaring beloofd om meer hulp en ondersteuning te bieden aan mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening. Dat doen de banken met diverse nieuwe maatregelen en voorzieningen, waaronder dus het bankinformatiepunt in Gemert.